Weblog

12
jun

De auteur als uitgever

De auteur als uitgever

De School of Information Resources and Library Science van de Universiteit van Arizona heeft de resultaten van een onderzoek naar het zelf uitgeven van boeken gepubliceerd.

Deze niet-traditionele tak van uitgeverij is geen nieuw fenomeen, maar is de laatste tijd sterk in opkomst. Uiteraard spelen de nieuwe mogelijkheden van digitaal publiceren hier een belangrijke rol.
De productie en distributie van e-boeken is nu eenmaal eenvoudiger te organiseren dan bij papieren boeken. Maar ook de actieve opstelling van bedrijven als Amazon, Apple, Kobo en andere leveranciers van e-readers helpt auteurs om de traditionele uitgeverij buiten spel te laten.

En de bereidheid van lezers om boeken rechtstreeks van de auteur te kopen is een zorgwekkende ontwikkeling voor de traditionele boekhandel en uitgeverij.

Maar voordat consumenten e-readers kochten waren er al initiatieven in die richting met papieren boeken. In ons land waren Hans Offringa en Joost ten Zijthoff pioniers met de internet-uitgever Gopher Publishers. Later had je Lulu en vele andere mogelijkheden om via printing-on-demand je boek tegen lage kosten in kleine oplages te publiceren en te distribueren.

Het onderzoek noemt niet alleen voordelen. Auteurs hebben een grotere vrijheid wanneer het gaat om opmaak, redactie en publiciteit, maar door onervarenheid van de schrijvers (uitgeven is nu eenmaal niet hun métier) kunnen zij ook verkeerde keuzes maken.
Wat wel duidelijk is, is dat zelf-uitgevende auteurs meer risico’s durven te nemen dan de traditionele uitgeverijen en dat daardoor een breder aanbod aan titels is ontstaan.

De houding van lezers verandert ook. Zij zijn, volgens het onderzoek, eerder geneigd om boeken aan te schaffen op basis van aanbevelingen op sociale media en internetfora. Voor zelf-publicerende auteurs is dit vaak de belangrijkste manier om aandacht te vragen voor hun boeken. En zelfs de auteur die via de traditionele kanalen publiceert wordt tegenwoordig geacht een eigen website en Twitter-account of Facebook-pagina te hebben.

De vraag die ook het zelf uitgeven van boeken niet beantwoord heeft is: “Hoe kun je hoge verkoop­cijfers bereiken?”. Uitgeven blijft nog steeds eerder een “art” dan een “science”, ook voor auteurs.

University of Arizona

About Henk Kloosterman
systeembeheerder