Weblog

15
jun

Uitgevers willen betere metadata

Uitgevers willen betere metadata

Uit een onderzoek van de Amerikaanse Book Industry Study Group (BISG) blijkt dat uitgevers, distributeurs en verkopers van e-boeken behoefte hebben aan betere metadata voor de marketing en verkoop van hun producten.

Zij willen meer velden in de ONIX standaard (voor uitwisseling van metadata in de boekhandelswereld) en de nieuwe velden hebben vooral te maken met marketing. In die nieuwe velden willen ze informatie kwijt kunnen over films die gebaseerd zijn op het boek, prijzen die de auteur of het boek hebben gewonnen, andere titels wanneer het boek deel uitmaakt van een reeks, kortom alles wat de consument kan verleiden tot aanschaf van juist dit boek.

Net of ONIX al niet genoeg velden heeft! Vaak worden de bestaande velden niet of onvolledig ingevuld door uitgevers omdat ze het nut er niet altijd van inzien. Maar vooral bij e-boeken gaat het mis en kennen de verkopers (lees: Amazon, Apple, Barnes & Noble) zelf nieuwe metadata toe die soms gewoon onjuist zijn. Uitgevers controleren niet altijd wat er met hun metadata gebeurt en weten ook niet altijd waar de fout gemaakt wordt. Zij willen daarom zelf meer invloed en meer duidelijkheid over wat er met metadata gebeurt.

BISG
Book industry wants better metadata for marketing

About Henk Kloosterman
systeembeheerder